Door je training te evalueren kom je erachter wat goed gaat én wat beter kan. Maar een evaluatie is alleen zinvol als je het goed aanpakt. De tevredenheid meten van je deelnemers heeft te maken met verwachtingen, de behoeftes en natuurlijk jouw training. Je vindt in deze blog informatie over evalueren, praktische tips en een handig template met een evaluatieformulier.
De verwachting & behoeftesHoe kun je de maximale tevredenheid van je training bereiken? Het begin van een maximale tevredenheid begint bij de verwachting van je deelnemer. De verwachting én de behoeftes van je deelnemers ontstaan door de vooraf gestelde (leer)doelen, de kennis en vaardigheden die de deelnemer uit jouw training wil halen. Een kwestie van verwachtingsmanagement dus.
Waar haalt de deelnemer zijn verwachtingen vandaan? Simpel! De deelnemer komt in contact met jou, je website of een advertentie. Het is jouw taak dat je online- en offline de juiste verwachtingen presenteert. Dit is hét moment dat deelnemers enthousiast worden en hun verwachtingen vorm krijgen. Zorg voor een eerlijke en open communicatie zodat je de juiste verwachtingen schept.
Een andere tip is het beginnen van je training met direct naar de verwachtingen te vragen en hierop in te spelen. Zo voorkom je misplaatste verwachtingen en ben je direct open en eerlijk over je training. Zie het als een mini-evaluatie voorafgaand aan je training.
Bij het evalueren van je training heb je een doel: het meetbaar maken van je training om zo tot een nog betere training te komen. Door keer op keer te evalueren en bij te sturen bereik je dat de deelnemers maximaal tevreden zijn over je training.
De belangrijkste tip die ik je kan geven om tot de juiste evaluatie te komen is: durf de juiste vragen te stellen. Wil je écht weten hoe de training is ervaren? Draai er dan niet omheen. Geef je een training over ‘durven te presenteren’, vraag dan of je deelnemers nu meer of minder geneigd zijn om een presentatie te leiden.
Met de vragen over de inhoud én het doel van je training kom je tot het beste resultaat. Je wilt absoluut geen open-deur-vragen in je evaluatie zoals ‘Vond je de training interessant?’. Deze vraag wordt namelijk 100% met ‘ja’ ingevuld.
Probeer deze ‘gemakkelijke’ vragen specifiek te maken. Formuleer de vraag bijvoorbeeld op deze manier: ‘Heeft de training - gezonder leven - jou beïnvloed om gezondere keuzes te maken?’. Zo vraag je in principe ook of de training interessant was en tegelijkertijd kun je de effectiviteit meten.
Het evalueren van je training is niet zozeer een optie maar noodzakelijk. Je wilt tenslotte je training keer op keer verbeteren om tot het beste resultaat te komen. Daarom help ik je een eindje op weg met dit MS Word-template het evaluatieformulier. Ga aan de slag met het template en haal het beste uit jouw training!