Vergaderen, Algemene tips, Voeding • 5 min leestijd

Efficiënt vergaderen; combineer vergaderen en dineren

Jean Philippe Boyer op 26 augustus, 2019

Je kent het wel, een vergadering aan het einde van een lange werkdag. Na een uur discussiëren heeft die ene collega nog honderd dringende vragen. Je maag knort al drie kwartier en de sfeer van de vergadering wordt langzamerhand onaangenaam. Herkenbaar? Vergaderen en dineren combineren is dan vaak efficiënter. Uit onderzoek blijkt dat je brein te beïnvloeden is door het voedsel wat we eten tijdens een vergadering. Hierdoor wordt efficiënt vergaderen opeens heel eenvoudig.

Dineren en vergaderen: een gouden huwelijk

In plaats van een snelle maaltijd voor of na een vergadering kun je vergaderen en dineren ook combineren. Niet alleen zorgt vergaderen en een hapje eten voor een ontspannende sfeer tijdens een vergadering, het kan een vergadering ook efficiënter laten verlopen. 

Tijdens een diner worden er onderwerpen aangesneden waardoor de vergadering persoonlijk wordt. Hierdoor slaat de zakelijke sfeer om naar een  eerder informele sfeer. Wanneer de vergadering daarna weer wordt voortgezet zal de sfeer gemoedelijker zijn. Hierdoor zijn werknemers eerder geneigd om nieuwe concepten aan te nemen. Daarnaast zorgt een informeel diner voor meer begrip onderling. 

Vergaderen is tegenwoordig namelijk meer gericht op het samenbrengen van werknemers met de hoop op een positief resultaat. Vergaderen moet collega’s dichter bij elkaar brengen, de combinatie van dineren en vergaderen draagt hieraan bij. 

De relatie tussen voeding en je brein
Behalve een informele sfeer en een betere binding tussen werknemers is dineren en vergaderen ook nog eens goed voor je brein. Mits je uiteraard de juiste keuzes maakt en gaat ‘neuro-dineren’. Je kunt je brein een boost geven door middel van het zogenaamde ‘neuro-voeding’. 

“De hersenen gebruiken maar liefst twintig procent van onze energie. Wat we eten heeft effect op hoe gezond, alert en actief we zijn.  Het is natuurlijk niet mogelijk om met voeding je IQ te laten stijgen. Wel helpt goede voeding om mentaal beter te presteren en je potentie optimaal te benutten”, zegt Yvonne van Stigt, klinisch psychisch neuro immunoloog en directeur van het Opleidingsinstituut voor Preventieve en Functionele Geneeskunde. 

Ons brein bestaat voor 60% uit vetten, door bewust te kiezen voor neuro-voeding blijven deze (gezonde) vetten op peil. 

Door voldoende omega 3-vetzuur (DHA) tot je te nemen blijft je concentratie op peil. Omega 3 zit vooral in vis, schaal- en schelpdieren. De vitamine B1 is een hulpmiddel voor een goed geheugen, dit stofje zit in graan- en vleesproducten. 

Is de vergadering niet lang genoeg voor een compleet diner? Toch kun je tijdens een vergadering een dip ervaren. Deze welbekende dip heeft te maken met je bloedsuikerspiegel, die op dat moment erg laag is. Men denkt dan al snel dat het eten van een chocoladereep de oplossing is, meestal is het beter om een gezonde mueslireep, een handje noten, of een stuk fruit te eten.

Ben je benieuwd naar andere kneepjes voor het organiseren van een vergadering? 

Je weet nu hoe de combinatie van vergaderen en dineren kan bijdragen aan een efficiëntere vergadering. Wil je meer weten? Boek een vrijblijvend gesprek met onze meeting specialist.

Have a wise neurofood meeting!

Picture of Jean Philippe Boyer

Jean Philippe Boyer

Keukenmanager Aristo Meeting Centers