5 concentratietips voor tijdens een training

Bas Lancee op 25 juni, 2020

Als trainer of als deelnemer kan het soms best lastig zijn om je aandacht bij een intensieve training te houden. Gelukkig kan het wel! Met deze vijf tips kun jij je bij de volgende training je optimaal concentreren. Organiseer je binnenkort zelf een training op een externe locatie? Download dan alvast de trainingschecklist en organiseer met deze simpele stappen een perfecte training.

Tip 1: De maximale concentratie

Wist je dat een gezond persoon zich maximaal drie kwartier kan concentreren? Je concentratieboog is nou eenmaal niet langer. Zorg ervoor dat je om de 45 minuten even een korte pauze houdt van ongeveer 10 minuten. Loop even naar het koffiezetapparaat, wandel een stukje of voer een informeel gesprek met je collega.

Tip 2: Weet wat je kan verwachten

Een inkoppertje? Misschien ken je het, je bent een half uur bezig met het voorbereiden en inlezen van wat je eigenlijk gaat doen. Door een slechte voorbereiding, volg je de training niet direct vanaf het eerste moment, dit kost veel energie. Zorg voorafgaand van je training dat je weet wat je kunt verwachten, dan begin je met een kickstart!

Tip 3: Hoofd leeg maken

Piekeren, gedachtes over je vakantie, de studiekeuze van je zoon en nog 101 dingen spoken door je hoofd. Voordat je start met je training, waar je je op wilt concentreren kun je het beste je hoofd leeg maken. Gelukkig is hier een simpel trucje voor; Je pakt een leeg papier en schrijft alle gedachtes die in je hoofd dwalen op. Zo heb je een ‘fris brein’ aan het begin van de training.

Tip 4: Beperk multitasking tijdens de training

Meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren terwijl je je wilt concentreren? Daar is je brein niet geschikt voor. Schakelen tussen verschillende taken kost tijd, energie en zorgt voor een slechte concentratie. Stop je telefoon in je tas, open je laptop niet maar gebruik een notitieblok. Je zult direct merken dat je je beter kunt concentreren.

Tip 5: Zorg goed voor jezelf

Naast de beperkte afleiding, een goede voorbereiding en voldoende pauzes, is zorgen voor jezelf net zo belangrijk. Wat kun je doen om je goed te kunnen concentreren tijdens een training? Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, een uitgerust lichaam is een uitgeruste geest. Wat je concentratie ook bevorderd is voldoende water drinken. Water heeft een positieve invloed op je mentale prestaties, zoals denken en onthouden. Zorg ook dat je voldoende (gezond) gegeten hebt. Eten geeft je letterlijk energie om je te kunnen concentreren, vermijd suikers en vetten, dit heeft namelijk een negatief effect op je concentratie.

Wellicht dat deze vijf tips je helpen om je training zo productief mogelijk bij te wonen. Te veel afleiding en een hoge concentratie zijn belangrijk bij het volgen van een training. Wil je meer weten over het organiseren van een training download dan de gratis trainingschecklist. Met de eenvoudige stappen kom je steeds dichterbij die perfecte training.DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST

Picture of Bas Lancee

Bas Lancee

Dé trainingspecialist!