Een kijkje achter de schermen bij Aristo meeting center: Elco Reijntjens, HR-professional

Ellen Hezemans op 17 september, 2020

Neem een kijkje achter de schermen bij Aristo meeting center. Maak kennis met Elco Reijntjens, onze HR-professional. 

Vertel eens Elco, wie ben je? 

Ik ben Elco Reijntjens, 29 jaar en ben opgegroeid in Sittard, Zuid-Limburg Op mijn 18e ben ik verhuisd naar Tilburg voor mijn hbo studie Human Resource Management aan Fontys Hogescholen en aanvullend de master Human Resource Studies aan Tilburg University. Ik heb een actief studentenleven geleid waarbij ik een halfjaar in Kaapstad, Zuid-Afrika heb gestudeerd en mij jaren lang heb ingezet voor studentenvereniging Plato. Momenteel woon ik met een goede vriend samen in Tilburg en organiseer ik met veel enthousiasme activiteiten voor oud-ledenvereniging Casino.

Hoe ben je bij Aristo terecht gekomen?

Vanaf mijn 15e werk in de horeca en heb ik een grote affiniteit gekregen met deze branche. Ik ben begonnen in de spoelkeuken en heb daarna meerdere jaren achter de bar gewerkt en was later verantwoordelijk voor de personeelszaken van een cateringbedrijf en theater in Noord-Brabant. Al snel kwam ik erachter dat de combinatie tussen mijn vakgebied en dit uit te oefenen binnen de horecabranche mij gelukkig maakt. Deze kans heeft Aristo geboden en ga ik met veel plezier naar mijn werk.

En je werkt nu als HR-professional? Wat zijn je taken zoal?

Binnen Aristo ben ik verantwoordelijk voor de personeelszaken en heb ik een breed taken pakket. Enerzijds heb ik een strategische rol in de zin dat ik meedenk hoe Aristo haar doelstellingen kan behalen met inzet van haar medewerkers. Daaronder vallen bijvoorbeeld de thema’s duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling, belonen & waarderen en werving & selectie. Anderzijds heb ik een ondersteunende rol waarbij ik leidinggevende adviseer over personeelsvraagstukken en ben ik verantwoordelijk voor de personeels- en salarisadministratie. Ook ben ik regelmatig in onze meeting centers te vinden en staat mijn deur altijd open voor collega’s.

Wat geeft jouw de meeste uitdaging in je vakgebied? 

De meeste uitdaging binnen mijn vak is het ontwikkelen en implementeren van HR- toepassingen wat zowel een positieve invloed heeft op het werkgeluk en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers, ook draagt dit bij aan Aristo haar lange termijn doelstellingen. Daarbij dienen deze toepassingen werkbaar te zijn voor de leidinggevende binnen de meeting centers en passen bij onze gastgerichte medewerkers.

Een uitdaging waar ik momenteel mee bezig ben is het opvullen van de openstaande vacatures bij onze meeting centers. Wist je dat Aristo al jaren leerlingen opleidt binnen ons vak en wij een erkend leerbedrijf zijn voor verschillende mbo-opleidingen in de richting van facilitaire dienstverlening? Medewerkers van Aristo halen veel plezier en voldoening uit het begeleiden van leerlingen waarmee ze een nieuwe generatie horeca en facilitaire medewerkers klaarstomen voor de praktijk.Check de Aristo stage video

Wat wil jij het komende jaar bereiken als HR-professional voor de Aristo medewerker?

Bij Aristo wordt de slogan Have a wise day! veel toegepast wat ook geldt voor onze medewerkers omdat wij leren en ontwikkelen een belangrijk HR-thema vinden. Vanaf april dit jaar zijn wij een samenwerkingsverband aangegaan met e-trainingsplatform GoodHabitz waar meer dan 100 online trainingen te vinden zijn. Komend jaar wil ik in samenwerking met collega’s leren en ontwikkelen verder intrigeren met bestaande HR-toepassingen zoals het inwerktraject, beoordelings- en functioneringsgesprekken en het onder de aandacht brengen van onze kernwaarden. Daarbij wordt er onder meer stil gestaan bij persoonlijke ontwikkeling tijdens gesprekken tussen medewerkers en leidinggevende waar trainingen worden aangeraden die aansluiten op de persoonlijke behoefte van de medewerker. Zo kan bijvoorbeeld de training “De kracht van slaap” worden gevolgd of “Optimisme voor beginners”. Met zo’n breed scala aan trainingen is er voor iedereen een uitdagende training te koppelen aan zijn of haar persoonlijke doelstellingen.

Welke ervaring is je tot de dag van vandaag bij gebleven? 

Een moment wat mij erg is bijgebleven is de persconferentie op donderdag 12 maart waarin de aanpak van het coronavirus in Nederland werd toegelicht. Op dat moment zat ik met vestigingsmanager Paul de Swart en bedrijfsleider Henk Vonhof van Aristo Utrecht Lunetten live de uitzending te volgen om te kijken wat de impact zou zijn op Aristo en haar medewerkers. Zeker na de persconferentie waarin de horecasluiting werd afgekondigd was het snel schakelen en was er voor veel koks, hostesses en allround medewerkers op dat moment geen werk. We hebben tijdens de sluiting online vak trainingen aangeboden. Op deze manier konden medewerkers zich ontwikkelen binnen hun vak als kok en gastheer/gastvrouw en miste zij hun werk wat minder. Online trainen is binnen Aristo goed bevallen en is voortgezet door middel van het e-trainingsplatform GoodHabitz.

Wat maakt Aristo voor jou Aristo? 

Mijn enorm gastgerichte collega’s maakt Aristo voor mij echt Aristo. Er staat een hecht team dat de gastbeleving centraal heeft staan en net dat extra tandje weet bij te zetten om de dag van de gast zo leuk mogelijk te maken. Die gastgerichtheid is hetgeen wat mij het meest opviel in mijn eerste werkweek toen ik kennismaakte met mijn collega’s binnen de verschillende meeting centers.

Picture of Ellen Hezemans

Ellen Hezemans

Dé marketing specialist!