Een goede vakkennis is al lang niet meer het enige dat belangrijk is bij het geven van een training. Laat staan een online training. Tijdens een ‘ouderwetse’ (laten we hopen dat het snel weer mag) fysieke training kun je snel inspelen op signalen van je deelnemers. Interactief training geven met actie-reactie. Hoe zit dat online? Hoe zorg je dat de kwaliteit van je training niet achteruit gaat nu je niet meer alleen op je vakkennis kunt vertrouwen als uitgangspunt? Ik zocht het voor je uit!
Wees duidelijk in je communicatie, ook vooraf!
Jouw deelnemers hebben vast dezelfde twijfels over een online training als jijzelf. Dat is logisch, ook voor hen is het wennen. Tackle dit door vooraf na te denken wat belangrijk is voor de deelnemers. Moeten ze bepaalde zaken weten die misschien nog niet duidelijk zijn? Hebben ze de online-uitnodiging ontvangen? Sommige tools hebben de functie om deelnemers per e-mail uit te nodigen, maak hier gebruik van! Je deelnemers kunnen zo alvast ‘wennen’ aan de tool en eventuele software downloaden. Som wat belangrijke punten voor jezelf op en vertaal deze punten naar waardevolle details of tips voor je online deelnemers.
De perfecte online communicatietool voor jou
We hebben het afgelopen jaar ineens allemaal kennis gemaakt met de vele verschillende online communicatietools. Er is een hoop variatie en ze komen allemaal met voor- en nadelen. Teams, Zoom en Meet zijn zo ongeveer de koplopers maar verdiep je ook eens in Google Jamboard. Een digitaal whiteboard dat de perfecte tool voor jouw training kan zijn. Met deze online tool kun je jouw kennis visualiseren en je verhaal daardoor visueel versterken.
Creëer interactie voor jouw online training
Vele mensen hebben moeite met online vergaderen of online trainen. Dat is ook niet zo gek, online bijeenkomsten kosten deelnemers veel energie. Onze communicatie bestaat voor het merendeel uit non-verbale communicatie. Tijdens een online training valt dit bijna helemaal weg. Het beetje non-verbale communicatie dat overblijft wordt weggedrukt door de overige bewegende camerabeelden van andere gebruikers en eventuele achtergrondgeluiden. Onze hersenen moeten het dus hebben van enkel onze verbale communicatie. Die moet dan ‘on top of his game’ zijn om het verschil te maken. Kies daarom voor voldoende interactie. Stel actief vragen en zorg dat de deelnemers betrokken blijven bij de training doordat ze constant uitgedaagd worden bij de les te blijven, letterlijk.
Een goed begin is het halve werk
Probeer de training eens anders te starten dan anders. Begin bijvoorbeeld met een ijsbreker, een challenge of een anekdote. Je creëert op deze manier een band met je deelnemers en je zorgt dat ze direct betrokken zijn bij de online training. Na de vliegende start is de rest van de training een eitje!
Flexibiliteit tijdens jouw online training!
Je hebt een geschikte online tool gevonden, de deelnemers vooraf voorzien van de nodige informatie, de betrokkenen uitgenodigd via e-mail, de training geopend met een eigenaardige anekdote... valt je internetverbinding weg. Tijdens een online training ben je afhankelijk van externe factoren. Ook al bereid je alles tot in de puntjes voor er kan altijd iets mis gaan. Kortom: Tijdens het leiden van een online training is flexibiliteit een waardevolle eigenschap. Op naar die ideale online training!
Blijven volhouden
We kunnen niet wachten met zijn allen om weer terug te keren naar de fysieke training in plaats van een online training. Toch moeten we ons realiseren dat dit met tussenstappen zal gaan. We kunnen niet ineens terug naar hoe het was, helaas. Die tussenstap is de hybride training. Wat dat voor handige tool is, lees je in onze E-book: de hybride training.