Aristo nieuws & tips

Leerstijlen beheersen: verbeter de trainingservaring van je deelnemers

Geschreven door Bas van de Ven | 28-sep-2023 6:15:00

Leerstijlen zijn als de unieke vingerafdrukken van de geest. Ze definiëren de manier waarop we informatie het beste begrijpen, verwerken en onthouden. Als trainer of docent is het van groot belang om de leerstijlen van je deelnemers te begrijpen en de instructies daarop af te stemmen. Leer in dit artikel onder andere welke leerstijlen er zijn, hoe je ze kunt identificeren bij je deelnemers en hoe je jouw trainingsinhoud op de verschillende leerstijlen afstemt.

Het belang van het begrijpen van leerstijlen

Elke persoon heeft een unieke manier van leren. Sommige mensen kunnen informatie gemakkelijker verwerken door te lezen of te schrijven, terwijl anderen het beter doen door te luisteren of naar visuele hulpmiddelen te kijken. Begrijpen hoe jouw deelnemers leren, helpt je om effectievere trainingsmaterialen te creëren en hun leerervaring te verbeteren.

Elke leerstijl heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Als je begrijpt hoe jouw deelnemers leren, kun je hun sterke punten benutten en hun zwakke punten aanpakken. Dit verbetert niet alleen de effectiviteit van je training maar verrijkt ook de leerervaring van je deelnemers.

Bovendien helpt het begrijpen van leerstijlen je om de uniekheid van elke deelnemer te waarderen. Je creëert hiermee een meer inclusieve leeromgeving, waarin alle deelnemers zich gewaardeerd en begrepen voelen. En dat heeft natuurlijk ook weer een positief effect op de leerervaring! 

De verschillende soorten leerstijlen

Er zijn verschillende soorten leerstijlen, maar de meest voorkomende zijn:

  • Visueel: visueel georiënteerde leerlingen leren het beste door te kijken naar afbeeldingen, diagrammen en andere visuele hulpmiddelen.
  • Auditief: auditief georiënteerde leerlingen leren het beste door te luisteren naar lezingen, discussies, en audio-opnames.
  • Lezen/ schrijven: deelnemers die de voorkeur geven aan lezen en schrijven, leren het beste door het lezen van tekst en het maken van notities.
  • Kinesthetisch: kinesthetisch georiënteerde leerlingen leren het beste door te doen. Ze houden van hands-on activiteiten en leren door te experimenteren en te ontdekken.

Het is belangrijk op te merken dat de meeste mensen niet strikt in één categorie vallen. Ze kunnen een voorkeur hebben voor één stijl, maar gebruiken vaak een combinatie van verschillende stijlen om te leren.

Hoe de leerstijlen van je deelnemers te identificeren

Het identificeren van de leerstijlen van je deelnemers kan een uitdaging zijn, maar er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken. Een van de meest effectieve manieren is door middel van observatie. Let op hoe je deelnemers reageren op verschillende soorten instructies en activiteiten.

Welke methoden lijken ze het meest te begrijpen en te waarderen? Je kunt ook gebruik maken van vragenlijsten of enquêtes. Deze kunnen vragen bevatten over de manier waarop de deelnemers het liefst leren en geven waardevolle inzichten in hun leerstijlen.

Tot slot, wees niet bang om je deelnemers direct te vragen. Een open communicatie helpt je om hun voorkeuren beter te begrijpen en je instructies aan te passen. 

Tips voor het creëren van trainingsmateriaal voor verschillende leerstijlen

Het creëren van trainingsmateriaal dat aansluit bij verschillende leerstijlen is lastig, maar niet onmogelijk. Hier zijn enkele tips om je te helpen:

  • Voor visuele deelnemers, gebruik veel visuele communicatie in de vorm van afbeeldingen, video’s en andere visuele hulpmiddelen zoals infographics en interactieve diagrammen. Maak gebruik van kleur en vorm om belangrijke concepten te benadrukken en te verduidelijken.
  • Voor auditieve deelnemers, gebruik lezingen, webinars, podcasts, discussies en audio-opnames. Probeer waar mogelijk gebruik te maken van rijm en ritme, omdat deze technieken ze helpen om informatie te onthouden.
  • Voor deelnemers die de voorkeur geven aan lezen en schrijven, zorg voor veel tekst en mogelijkheden om notities te maken. Denk ook aan online middelen zoals e-books, online artikelen en forums. Geef ze de kans om hun begrip van de stof te tonen door middel van essays en andere geschreven opdrachten.
  • Voor kinesthetische deelnemers, gebruik hands-on activiteiten en experimenten. Laat ze leren door te doen en hun zintuigen te gebruiken, in plaats van alleen maar te luisteren of te kijken. Integreer bijvoorbeeld bewegingsactiviteiten in de training om de leerstof te versterken. Of maak gebruik van educatieve simulaties die interactieve elementen bevatten, waarmee deelnemers kunnen bewegen en interageren terwijl ze leren. Denk hierbij aan interactieve games, Virtual Reality en andere hypermoderne trainingsvormen.

Veel voorkomende misvattingen over leerstijlen

Er zijn enkele veel voorkomende misvattingen over leerstijlen die het waard zijn om te ontkrachten:

  1. Ten eerste, hoewel iedereen een voorkeursleerstijl heeft, betekent dit niet dat ze alleen op die manier kunnen leren. De meeste mensen kunnen leren met behulp van verschillende stijlen, hoewel ze er misschien eentje prefereren boven de anderen.
  2. Ten tweede, leerstijlen zijn niet statisch. Ze kunnen veranderen naarmate mensen ouder worden en nieuwe ervaringen opdoen. Het is dus belangrijk om flexibel te blijven en je aan te passen aan de veranderende behoeften van je deelnemers.
  3. Ten derde, het aanpassen van je training aan de leerstijlen van je deelnemers betekent niet dat je elke les op vier verschillende manieren moet geven. In plaats daarvan gaat het erom een balans te vinden en verschillende leerstijlen in je instructies te integreren.

De toekomst van leerstijlen in trainingen en opleidingen

Leerstijlen zullen naar verwachting een centrale rol blijven spelen in de toekomst van trainingen en opleidingen. Terwijl technologie blijft evolueren, zijn er steeds meer manieren zijn om tegemoet te komen aan de verschillende leerstijlen van de deelnemers.

Daarnaast is er een groeiend besef van het belang van persoonlijk leren. In plaats van een one-size-fits-all benadering, wordt er steeds meer nadruk gelegd op het aanpassen van het onderwijs aan de unieke behoeften en voorkeuren van elke deelnemer. Dit betekent dat het begrijpen en beheersen van leerstijlen nog belangrijker zal worden in de toekomst. 

De meest optimale leerervaring

Het beheersen van leerstijlen is een essentiële vaardigheid voor elke trainer of docent. Het helpt je om effectievere trainingen te ontwikkelen, de leerervaring van je deelnemers te verbeteren en een meer inclusieve leeromgeving te creëren. Weet je de trainingsinhoud ook nog op de leerbehoeften van de deelnemers af te stemmen, dan heb je het als trainer of docent helemaal goed voor elkaar.

Een ander belangrijk onderdeel van het optimaliseren van de leerervaring is de juiste trainingslocatie. Een locatie die zowel de deelnemers als jou ontzorgt, zodat er alle aandacht is voor de inhoud van de training of opleiding. Heb je als eens gedacht aan Aristo als trainingslocatie? Ontdek in onze gratis brochure hoe wij jou en jouw deelnemers volledig ontzorgen.