Aandacht is in deze moderne tijd het meest kostbare goed. Dagelijks overladen honderden ‘stoorzenders’ ons met kleine en grote prikkels, van de push notificaties op je telefoon tot een overvolle agenda en files op de weg. Met als gevolg een overprikkeld brein en een kleine aandachtsspanne. Ook tijdens jouw trainingen heb je hier vast al eens mee te maken gehad. Snel afgeleide deelnemers die hunkeren naar een dopamine-shot. Niet echt een goede basis voor het overbrengen van de boodschap van jouw training. Daarom hieronder 3 tips die jou helpen om de aandachtsspanne van je deelnemers te vergroten.
Tip 1: start met visueel presenteren
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kennisoverdracht met beelden beter wordt onthouden dan woorden; onze hersenen verwerken beelden 60.000 keer sneller dan tekst en visuele informatie kost de hersenen minder energie. Hoe minder energieverbruik, hoe beter je de aandacht vasthoudt en hoe hoger de betrokkenheid van je deelnemers is. Vergelijk onderstaande voorbeelden maar eens met elkaar; beide varianten bevatten dezelfde informatie, maar de visuele variant is veel sneller te verwerken en makkelijker te onthouden:
Wissel bijvoorbeeld af met korte video's die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan het blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren van een betere training. Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training. bijWissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: Wisselweioghwoieghewiuhgwiuehgiuwehgrbeeld af met korte video’s die je Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: Wde 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.Wissel bijvoorbeeld af met korte video’s die je boodschap ondersteunen om zo het brein van je deelnemers geprikkeld te houden. Wil je meer weten over de voordelen van visueel presenteren, lees dan ons blogartikel: de 5 voordelen van visueel presenteren voor een betere training.
Tip 2: durf te kiezen
Als specialist ben je enthousiast over jouw expertise en is het behoorlijk lastig om te bepalen welke inhoud je in jouw training stopt en welke je achterwege laat. Regelmatig zie ik nog dat er uit enthousiasme zoveel informatie in een training wordt gestopt dat het voor deelnemers lastig is om de rode draad eruit te halen. Vraag je hen na een week wat ze geleerd hebben van de training, dan is de kans groot dat ze het niet kunnen reproduceren.
Het werkgeheugen van de mens kan maximaal 7 dingen tegelijk onthouden. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, houd dan het magische getal van 3 in gedachten. Dus maximaal 3 (kern)boodschappen in je trainingsdag.
Steve Jobs zei altijd “Je kan je maar op drie dingen focussen” en voerde dit dagelijks door in zijn bedrijfsvoering. En met succes. We zijn elke dag met duizend dingen tegelijk bezig. Een belletje hier, een mailtje daar en een onverwachte afspraak tussendoor. Allemaal afleidingen die je afhouden van waar het werkelijk om gaat.
Neem dus even een stapje terug en kijk wat je écht wil vertellen in je training. Ga na waar jij jezelf op moet focussen en maak een lijst met de drie belangrijkste onderdelen. Je zult niet alleen zien dat je deelnemers veel meer betrokken zijn en meer leren, maar ook dat je training veel soepeler verloopt.
“Je kan je maar op drie dingen focussen”
- Steve Jobs -
Tip 3: houd het interactief
De tijd van het alleen maar zenden van informatie is écht voorbij. Daar is het brein van oudsher niet op geprogrammeerd en mensen leren hier weinig van. Bovendien zakt de concentratie daar snel van naar beneden. Laat ze daarom vanaf het begin actief meedoen. Een paar voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken:
- Vraag ze regelmatig om te reageren en combineer dit met een ‘commando’. Bijvoorbeeld: “Vonden jullie dit een goeie tip? Steek je rechterhand omhoog!” Dit houdt de deelnemers wakker en alert. Wat ook helpt is het gebruik van ‘erren’.
Met ‘erren’ bereik je dat mensen aandachtiger luisteren. Bijvoorbeeld: “Wie wil er meer, minder, beter, sneller, makkelijker….” en vervolgens laat je ze weer reageren door hun hand opsteken. Spreker, trainer en schrijver Remco Claassen noemt dit verbaal meesterschap. - Vraag naar voorbeelden.
Heb je een gedeelte theorie uitgelegd aan je deelnemers, vraag hen dan met voorbeelden te komen die aansluiten op de theorie. Een mooie manier om de deelnemers gefocust te houden en ze bij de inhoud te blijven betrekken. - Verdeel je deelnemers in groepjes.
Geef je deelnemers regelmatig een opdracht die ze in twee-, drie- of viertallen kunnen bespreken en uitvoeren. Dit houdt ze niet alleen scherp op de inhoud, maar de meer introverte deelnemers voelen zich ook veiliger en meer uitgenodigd om actief mee te doen.
BONUSTIP: gebruik levendige metaforen in je training. Metaforen maken moeilijke zaken makkelijk en hebben het grote voordeel dat ze beter onthouden worden. Ze doen een beroep op de aandacht en fantasie van de deelnemers. Bijvoorbeeld:
“Als je als mens tot bloei wilt komen, begin je altijd met het wieden van jouw onkruid. Daarna kun je pas gaan zaaien en oogsten.”
Wat goed dat je jouw aandacht bij dit artikel hebt kunnen houden! Hopelijk ben je meer te weten gekomen over hoe je jouw deelnemers kunt blijven boeien. Breng de tips direct in de praktijk en blijf experimenteren en leren. Naast het vergroten van de aandachtsspanne zijn ook je presentatieskills van onschatbare waarde om de kernboodschap van je training over te brengen. Wil je tips om deze skills te verbeteren, lees dan snel ons blogartikel 5 presentatietips voor een goede training.